topbella

Jumaat, 11 November 2016

Cinta dan Islam...

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum n salam Jumaat readers yang ohsem..
Before baca, mohon senyum dulu eh. Buka mata luas-luas ye. Hihihi.

Ok, tak nak cakap panjang. Malam ni, aku nak story tentang satu title ni "Cinta dan Islam."
Cinta? Mesti korang dah tahu kan apa itu cinta. Budak kecik pun tahu, inikan pula kita yang remaja dan dewasa. Huhu..

Before that, cer try tanya diri sendiri. Mengapa kita jatuh cinta pada someone? Pasti ada asbabnya. Sebab cantik? Handsome? Sebab baik, sebab lemah lembut, sebab pemurah, sebab penyayang? Mesti bersebab. Try to find it.

Manusia diciptakan dengan memiliki hati hingga mampu mencintai. Namun, pada masa yang sama, hati jugak tak mampu terlepas daripada jerat hawa nafsu. Right?? Mustahil lah manusia mampu membebaskan diri daripada hawa nafsu. Sebab itu, Allah s.w.t melengkapi hati-hati manusia dengan fitrah, iaitu keupayaan bagi mengenal-Nya supaya manusia tak dikuasai oleh hawa nafsu.

Cinta itu fitrah semulajadi seorang manusia. Islam pula adalah agama fitrah.  Dalam Islam, takda larangan terhadap seseorang untuk mencintai dan dicintai. Malah, Islam menggalakkan dengan had dan perlu menjaga batas-batas pergaulan.

Cinta itu juga adalah "Al-Widaad" iaitu kecenderungan hati kepada yang dicintai. Contohnya, pernikahan tak akan bahagia tanpa cinta.  Melainkan wujud rasa cinta dan kasih sayang antara pasangan suami isteri. Kunci kepada tumbuhnya cinta itu adalah melalui pandangan. Pandangan pertama gituu.. Sebab tu Rasulullah s.a.w menggalakkan si lelaki melihat wajah si perempuan ketika hendak meminang.

Cinta selepas nikah pulak macam mana?
Sejujurnya, cinta selepas nikah lebih sweet. Bagi aku la. Hehe.. Cinta selepas nikah ni adalah cinta yang diredhai dan dituntut dalam Islam. Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh tanya pasangan suami isteri yang bercinta selepas nikah ok.

Dalam banyak-banyak cinta, cinta apa yang hakiki dan kekal selamanya?

Cinta kepada Allah. Yes! Tu cinta paling hakiki dan kekal selamanya. Cinta bagaikan lautan, sungguh luas dan indah. Ketika disapa dengan sentuhan tepian pantainya yang sejuk dan nyaman, pasti akan mengundang kita bagi melangkah lebih jauh ke tengah yang penuh ombak badai dan gelombang. Namun, sesiapa pun still nak mengharunginya. Cewahhh!

Oleh itu, carilah cinta sejati di lautan cinta berbiduk taqwa, berlayarkan iman yang melawan gelombang syaitan dan hempasan nafsu. In Shaa Allah, kita akan sampai kepada tujuan yang sebenar iaitu cinta kepada Allah s.w.t. Jika korang ditakdirkan untuk jatuh cinta suatu hari nanti, pilihlah cinta yang hanya berlandaskan kecintaan kepada Allah s.w.t dan rasul-Nya. Bukan sebab pujuk rayu syaitan dan hawa nafsu.

Remember! Kebahagiaan dalam rumahtangga itu datang daripada cinta. Takda maknanya memiliki segala perkara dalam dunia ni sekiranya tak mempunyai cinta. Betoi tak??

Btw, aku tak pernah lagi bercinta. Even dah umur 2*. Muda lagi. Hihi.. Kawan-kawan aku ramai yang dah bertunang, bernikah. It's ok! I'm not ready yet. I'm still studying.

Andai aku pula ditakdirkan untuk bercinta suatu hari nanti, biarlah aku mencintai Allah dulu sebelom mencintai seseorang. Aku masih lagi tergapai-gapai mencari cinta Sang Pencipta.

Namun, siapakah pemilik cintaku selepas Allah, Rasulullah dan mak abah suatu hari nanti?
Hanya Allah yang tahu.


Ok, tu je nak share. Moga bermanfaat!

*menaip sambil makan biskut Oreo. kikiki~

-Laailahaillallah-

0 ulasan:

Foto Saya
Masturah Marzuki
Lihat profil lengkap saya